„Co bude hit, to se odhadnout nedá,“ říkají kluci z Planety her / REXher

Vlevo Ondřej Hrabálek, vpravo Michal Požárek z Planety her

Vlevo Ondřej Hrabálek, vpravo Michal Požárek (mezi deskohráči známý jako Eyron)

Planeta her je naše nejoblíbenější deskoherní speciálka (obchod zaměřený na deskovky). Nakupovali jsme v ní dávno před tím, než se z ní stal náš odběratel. Dá se nakupovat v e-shopu i kamenném obchodě v Brně. Tam jsme planeťáky navštívili. Zajímalo nás, jak začínali a jak se z obchodu s pár deskovkami stalo deskoherní vydavatelství REXhry a přední deskoherní obchod. Povídali jsme si s Michalem Požárkem (mezi deskohráči známý jako Eyron) a Ondřejem Hrabálkem. 


Je pravda, že původně jste chtěli péct perníčky, a ne prodávat deskovky? 

Michal: Je. Čtyři kamarádi z vysoké založili firmu REXport, měli byznys plán s vývozem perníčků do zahraničí. Ale od té doby se struktura ikskrát změnila, většina tehdejších zakladatelů z toho odešla, protože žádné perníčky nikdy nevyváželi. Perníkáři odešli. 


A jak to tedy začalo už přímo s Planetou her?

Michal: Ta začala v roce 2008 brněnským e-shopem (s výdejním místem i v Praze).  

Ondřej: Chtěli jsme dovážet hry ze zahraničí. Tehdy tu bylo málo e-shopů. Byl tu Svět deskových her nebo Hras, ale ten ještě neměl e-shop.

Michal: Měli podchycený německý trh, prodávali hry z Německa bez českých návodů. 

Ondřej: Proto nás napadlo, že začneme dovážet hry z Ameriky.


Jak jste je sem dováželi? 

Ondřej: Kupovali jsme je normálně v amerických e-shopech. Balíky her jsme vyzvedávali na poště a vozili je v ikea taškách v MHD domů a pak zase na poštu, abychom je rozeslali zákazníkům. Během roku to bylo v pohodě, ale před Vánoci už se to nedalo utáhnout.


Kde jste měli výdejní místo? A kde byly skladové zásoby?

Michal: Aneken (Martin Hrabálek) bydlel v Praze, a tak u něj doma bylo i jedno z výdejních míst e-shopu. Další bylo doma u Ondry a jeho rodičů. Přes rok toho nebylo tolik, ale během Vánoc jsme měli byty zaskládané krabicemi. 

Ondřej: Když si lidi přišli na osobku (osobní vyzvednutí), tak v obýváku byly všude kupičky. Vždycky jsme vykoukli z okna a zařvali: Pro co si jdete? Sbalil jsem to a nesl to dolů.

„Kupovali jsme hry v amerických e-shopech. Balíky jsme vyzvedávali na poště, v MHD je vozili domů, a pak zase na poštu, abychom je rozeslali zákazníkům.“

Stejné to bylo u nás. I my jsme byli ve 4kavčím hnízdě na Vánoce zavalení balíky, že se nedalo projít do obýváku ke stromečku. 

Michal: Takhle jsem se s klukama seznámil. Někdy v roce 2009 nebo 2010 jsem objevil, že existují anglické hry a že jsou úplně jiné než to, co tu tehdy vycházelo. Obrovské epické hry: Starcraft, Twilight Imperium. To byly tak velké krabice, že se jim říkalo dětské rakve. Objevil jsem hru Wings of War, což je karetní hra, kde se karty přikládají k letadýlku a podle toho to letadlo létá. Objednal jsem si to v e-shopu Planety her a přišlo mi divné, že chtěli vědět, kdy si pro to přijdu. Pak z okna vykoukl hubený vysokoškolák, donesl mi dolů igelitku, já mu zaplatil – celé to vypadalo dost podloudně. Jako veksl a velký underground. 


Kdy se tenhle underground změnil v kamennou prodejnu? 

Michal: Kluci po pár letech provozu domácího e-shopu vyhodnotili, že je potřeba mít kamenný obchod. V roce 2011 ho otevřeli v Brně. V mezičase jsme asi rok a půl měli obchod i v Hradci Králové, protože v kraji tehdy nic nebylo. Ale i když jsme byli na hlavní třídě, moc velký obrat tam nebyl. 


Proč jste se nakonec stáhli jen do Brna?

Michal: V Praze máme spoustu kámošů. Vzešli jsme z těch několika deskoherních nerdů a všechny je známe. A skoro všichni mají nějaký obchod. Třeba Láďa (Ladislav Smejkal) ze Světa deskových her, s tím se známe roky. Stejně tak s klukama ze Světa her, máme kamarády i v Hrasu. Nechtěli jsme jim konkurovat, přišlo nám to zbytečné. Byli zavedení a fungovali roky. Třeba jen Hras už je na Václaváku přes 20 let. 


Kdy vznikly REXhry?

Michal: V roce 2010.


REXhry mají na kontě nějakých 200 lokalizací, hodně z nich máme doma i my. Jak se z prodejce stane vydavatel? 

Michal: K tomu kluci dospěli velice rychle. 

Ondřej: Ve stejném roce, kdy jsme otevřeli kamenný obchod v Brně, jsme jeli do Essenu (jeden z největších deskoherních veletrhů světa – pozn. aut.). Jeli jsme půjčeným autem, neměli jsme zaplacené místo, protože jsme neměli co nabídnout. A navrch jsme neměli ani vizitky, ty jsme si vytiskli až v Essenu. Objevili jsme tam hru Timeline, kterou jsme následně taky lokalizovali do češtiny. První rok vyšly dvě hry. Na víc nebyly peníze. A ještě jsme vybírali menší hry, aby to bylo menší riziko. Další rok jsme vydali čtyři hry a pořád to rostlo. Primárně jsme se ze začátku věnovali Planetě. 

„První rok vyšly dvě hry, na víc nebyly peníze, a ještě jsme vybírali menší hry, aby to bylo menší riziko.“

Vydali jste i pár původních českých her, jaké to byly?

Michal: Vydali jsme s kamarády velice nekorektní hru Čtveráček o těžkém životě tiskového mluvčího ČR, taková samizdatová hra. Vydali jsme si dva printy, protože nás ta hra bavila. Pak jsme vymysleli s Martinem hru V pasti, která se líbila CGE, tak ji vydali, ale protože jejich primárním partnerem je Mindok, tak to vydal Mindok. Ale ten už ji tisknout nechce, tak si ji dotiskáváme sami, abychom ji měli, protože jinak by byla vyprodaná. Pak jsme v češtině vydali hru Rone od Štěpána Štefaníka, který s ní šel původně na Kickstarter (internetová platforma pro crowdfundingové financování – pozn. aut.), kde vydal i několik rozšíření. 

Jak jste se dostávali s vašimi hrami do dalších obchodů a tvořili distribuční síť? Sami to zažíváme a není to snadné. Většina obchodů nás jako malé vydavatele odmítá. Proto pro nás Planeta her vždy bude srdeční záležitostí – byli jste spolu s Myším doupětem první, kdo zařadil naše hry do prodeje. 

Ondřej: Každý nějak začínal. Pamatuju, že když jsme na začátku oslovovali někoho, ať nás prodává, tak na nás divně koukali, že máme jen dvě hry. Něco jako: Proč vás máme zalistovat, vždyť se nám to vůbec nevyplatí. Postupně se to zlepšovalo a dostávali jsme se do dalších a dalších obchodů. S tím nám pomohla Timeline – vzdělávací hra, kde se řadí věci podle letopočtů, se spoustou rozšíření. Obchody viděly, že se ty plechové krabičky dobře prodávají. 

Desková hra Timeline Česko

 

Máme ji doma – Timeline Česko. Je moc fajn a máme ji rádi. 

Michal: Timeline Česko je naše srdcovka, tu jsme si v češtině sami vymysleli. Hlasovali jsme mezi sebou, jaké české události tam dáme a museli jsme škrtat – tehdy jsem řekl, že jestli mi vyškrtnou atentát na Heydricha, že to nebudu ani prodávat. Francouzský vydavatel Asmodee tehdy dělal národní edice hry, výběr témat už byl na partnerovi. 

Jak to s hrou bylo dál? Řada vydavatelů přišla o své hry, když Asmodee spolkla české vydavatelství Blackfire.

Michal: Nám se to stalo taky. Asmodee začala Timeline vydávat v novém formátu v kulaté krabičce, ale protože jsme tu naši českou museli udělat v hodně kusech, aby se to vůbec dalo vytisknout, tak verzi v hranaté plechové krabičce dál prodáváme

 

A pak přišla Zeměplocha. Megahit. Čekali jste takový úspěch? 

Michal: Věřili jsme, že to bude silná licence, ale byla mnohem silnější, než jsme si mysleli, úplná haluz. Ta hra je průměrná, ale zažila nebývalý úspěch. Když ji vzali a předělali do jiného světa Nanty Narking, tak o to zájem nebyl, to byl steampunk, ale hra nezaznamenala úspěch. 

Ondřej: Se Zeměplochou nás chtěli úplně všude. Přitom to byla průměrná hra, ale to téma způsobilo, že to všichni chtěli. 

 

Proč už ji neprodáváte?

Michal: Nemůžeme. Už na ni není licence. Stejné je to s hodně úspěšnou hrou Malý princ. Hra se skvěle prodávala, ale už na ni není možné koupit licenci.

Hra Zeměplocha

 

Jak se rozhodujete, když přemýšlíte o vydání velkých her jako Divukraj nebo Harry Potter: Boj o Bradavice

Michal: Lidi už se naučili za hry utrácet. Pořád jsou tu ale žánry, které se těžko prodají, zvlášť když se v hrách něco ničí nebo jsou na jedno zahrání. Blbě se to odhaduje. Týká se to i licencí. Kdyby se mě někdo zeptal, jestli je u nás silnější Pratchett nebo Star Wars, řeknu Star Wars. A byl to Pratchett. 

 

Kolik hitů musíte mít, abyste to celé ukrmili? Třeba i méně úspěšné hry? 

Michal: Dnes je trh úplně jinde, a když musíme vyrobit 1000 kusů, tak víme, že 1000 kusů téměř jakékoli nové hry se taky prodá. Nebo ji trochu zlevníme. V okamžiku, kdy máme v portfoliu 50 her, tak když se jedné nedaří, nevadí to. U Harryho Pottera jsme se báli, že je moc drahá, ale překvapilo nás, jaký úspěch měla.

Desková hra Harry Potter: Boj o Bradavice

 

Harry Potter: Boj o Bradavice je sice obří krabice a není to levná hra, ale je skvělá i na rodinné hraní, protože je tam sedm ročníků bradavické školy a dá se hrát na etapy. Navíc je kooperativní, všichni hrají společně. To eliminuje smutné dětské oči z prohry. Krásná hra.

Michal: Tušili jsme, že se bude lidem líbit, ale ne, že bude tak populární. Stejně jako jsme to nečekali třeba u hry Duchové ostrova, kterou jsme vyprodali ještě v předobjednávkách. To jsme dělali jako kamarádský projekt s Fox in the box s naším kamarádem Davidem Hanáčkem. Přišlo nám to moc drahé a že je to stará hra, ale měla úspěch. Blbě se to odhaduje. 

 

Jak se snažíte odhadnout, jestli to bude hit, nebo ne? 

Ondřej: To se opravdu odhadnout nedá. Už tušíme, kde jsou naše silné stránky, snažíme se odhadnout i slabiny, nemáme třeba úplně dobrý odhad na párty hry nebo dětské hry. Ale povedlo se nám to se Hladovými příšerkami. Moje děcka jsou na tom závislá. 

 

Vydali jste TOP 10, která byla loni nominovaná na deskoherního Oskara, pozná se to na prodejích?

Michal: V Česku to nejdřív hit nebyl, Spiel des Jahres podle mě u nás moc zvuk nemá, ale když jsme hru dostali mezi lidi, začalo se jí dařit. 

Ondřej: Dřív, když těch her nevycházelo tolik, tak to, co mělo ocenění Spiel des Jahres (jedno z nejvýznamějších deskoherních ocenění, kterému se říká deskoherní Oskar – pozn. aut.), tak to lidé kupovali. Ale cen i her je tolik, že už je to jinak. 

 

„Lidi už se naučili za hry utrácet. Ekonomicky je vždycky levnější si koupit hru než jít do kina.“

 

V Německu se prý to, co získá významná ocenění, prodá okamžitě. Proč to tak nefunguje i tady?

Michal: V Německu má ta cena úplně jiný význam. Předávání se vysílá v televizi, to je jako kdyby tady byla Hra roku vysílaná živě na Nově. Tady na deskoherní akci málokdy potkáte někoho nad 50. V Německu hrají všichni, babičky, dědečkové. Tady ale ještě nedávno žádné hry nebyly. Logik, Lovci pokladů, Kloboučku hop, nic jiného kromě dětských her moc nebylo. 

Ondřej: Když přijedete do Essenu, tak tam jsou lidi s obrovskými bágly a jedou s nákladními vozíky, co se používají ve stavebninách, házejí si do nich krabice a nakupují ve velkém. Je to masakr.  


Mění se u nás pohled dospělých lidi na deskové hry? Posouvá se to nějak?

Michal: Výrazně a je to hodně tím, že na začátku byli jen lidi ve věku 20–30 let, nikdo jiný do našeho obchodu nepřišel. Vidím to na sobě – vstal jsem od compu, protože mi už přišlo trapné hrát hry online. Neměl jsem je s kým hrát. Tak jsem se seznámil s klukama z Planety. Čtyřicátníci dnes učí hrát své děti, už i pro půlroční dítě by leckdo chtěl hru. Mění se to a dělá nám to velikou radost. I proto organizujeme veřejné deskoherní akce, kde ty hry vysvětlujeme, chodí k nám celé rodiny nebo učitelky a nakoupí tuny her. Jsou tu i šedesátileté dámy, které jsou do deskovek naprosto zapálené a šíří to dál do rodin, ve svém okolí, mezi přátele. 

Planeta her v Brně (Facebook Planety her)

 

Jak je to s tuněním her? Rozmazlují si lidi svoje deskovky?

Michal: Lidi si hry obalují, řeší inserty, malují si figurky a chtějí to mít hezké. 

Ondřej: Já mám třeba Mars: Teraformace taky obalený, protože jsme ho hrál asi padesátkrát. 

Michal: Ty jsi hrál padesátkrát Mars?

Ondřej: Moji ženu to chytlo, tak jsem musel. 

 

Takže jak daleko jsme od Německa a jiných herních velmocí? 

Michal: Německu se přibližujeme. Kovid deskovkám prospěl. Spousta lidí objevila, že je to skvělá zábava, která je může rozvíjet, a že je to obrovský svět. Věříme, že i když bude ekonomický útlum, tak si lidi budou dál hry kupovat. Ekonomicky je vždycky levnější si koupit hru než jít do kina, a to i když si pořídíte tu nejdražší. 

 

Souhlas. Když se přepočítá minuta zábavy na peníze, hry nemají velkou konkurenci. Deskovky za každou utracenou korunu nabídnou hodiny zábavy. 

Michal: Hraní je levnější ve srovnání třeba i s knížkami. Kolik lidí si přečte nějakou knížku víckrát? Ale hru hrajete třeba dvacetkrát. 

 

Nedávno jste přesunuli svou brněnskou kamennou prodejnu do větších prostor. Co tam původně bylo? 

Michal: Banka. Kdybychom se měli stěhovat někam daleko, asi bychom do toho nešli. Ale je to jen o vchod vedle původní prodejny. To se nám líbilo. 

Planeta her v novém prostoru (Facebook Planety her)

 

Máte jednu z největších prodejen s deskovkami v zemi, kolik her se sem vejde? 

Michal: Skladem máme asi 6000 různých položek. 

 


Je těžké ufinancovat tak velký obchod? 

Michal: Není to snadné a bez zázemí vydavatelství by to zřejmě ani nebylo možné.

 


A na závěr něco přímo pro našeho čtenáře: jaké jednodušší rodinné hry pro rodiny se staršími dětmi (8+) byste jim ze svého obchodu doporučili?

Michal: Takové stálice jsou třeba naše hry Takenoko nebo Vládce Tokia, ale určitě můžeme doporučit třeba Kaskádii, Divukraj, Jízdenky, prosím a spousty dalších.

 

Planeta her a REXhry

Planeťáci 2x ročně pořádají vlastní festival deskovek Brnohraní a pravidelné veřejné hraní. Tvoří hodně obsahu, máme rádi jejich videa na youtubovém kanálu Planeta her. Jestli je někdo, kdo je nám v českém deskoherním rybníčku vzorem, jsou jasná volba. Je znát, že to dělají s láskou a chtějí hraní deskových her nakopnout – výdělek je až jako další motiv v řadě, ne ten první ani jediný.

Ve svém deskoherním vydavatelství REXhry vydali zhruba 200 nejrůznějších titulů (včetně rozšíření). Za rok 2022 to bylo asi 30 nových kousků, ale to už si prý hned tak nezopakují, musejí trošku zvolnit.

Nejúspěšnější jsou Divukraj (cca 15 000 prodaných ks), Harry Potter: Boj o Bradavice (cca 15 000 prodaných ks) či Timeline (všech typů cca 20 000 prodaných ks).

 

Doma máme od REXíků 20 her

Divukraj s rozšířením Perlava (jasně naše největší hra po rozložení na stole a jedna z nejkrásnějších vůbec), zábavnou párty hru Top 10, Galaxy trucker, Hanabi, Harry Potter: Boj o Bradavice (o této hře jsme psali na blogu, jukněte), Království Valerie, Safari bar (velice vtipná karetní trilogie), Spiknutí: Království hlubiny, V pasti, Velkoměsto (skvělá hra, kterou můžete hrát i v sólu, natočili jsme video), Vúdú (hrávaly hodně děti na turisťáků, naprosto prdlá párty hra), Zbloudilí, Timeline: Česko (skvělá malá hra do kapsy, bráváme hodně s sebou na výlety, návštěvy, oslavy), The Mind: souznění myslí, Kluster (naše topka, natočili jsme k ní i video), Disko švábi, Hvězdáři. 

 

A co mají v Planetě her od nás?