V našem seriálu o tom, jak vydáváme hry, jsme vám už popsali cestu od retrovek k deskovkám a taky třeba problémy při tisku Párty hry Čeština 2.0. Dnes popíšeme vznik postřehovky Turboprší určené pro 2–5 hráčů od pěti let až do důchodu, kterou jsme vydali v září 2021. Zažili jsme s ní několik poprvé – třeba jsme prvně hru kompletně vyráběli ve fabrice specializované na deskové hry, kde nám ji i zabalili a poslali na paletách rovnou do externího skladu. Takže jsme ohledně výroby komunikovali s jediným člověkem v továrně, abychom nakonec přišli k hotovému. Po všech těch letech, kdy jsme hry dělali sami na koleni, to byla naprostá nádhera.
Celý seriál o tom, jak vydáváme hry, najdete zde:
- 1. díl: Retrovky a náš přístup k věci
- 2. díl: Párty hra pro dospělé
- 3. díl: Postřehovka Turboprší
- 4. díl: Jak složitá je pololokalizace
Co je Turboprší?
Turboprší je svižná karetní postřehová hra od renomovaného českého autora Honzy Vodičky. Je určená 2–5 hráčům od šesti let (ale máme ověřeno, že ji v pohodě zvládnou i pětiletí špunti) a jedna partie trvá maximálně 15 minut. Více o hře si můžete přečíst rovnou u nás na webu, kde najdete i fotky a video s pravidly. Hra je podobná prší, je to takový její splašený brácha. Ale platí, že pokud umíte hrát prší, tak umíte i Turboprší!
Jak vůbec taková fungl nová hra vzniká? Věřte, nebo ne, není to nic jednoduchého – každá nová hra s námi žije dlouhé měsíce a je v podstatě dalším členem rodiny. S Turboprším to začalo na konci roku 2020, kdy jsme Honzu Vodičku vyzpovídali pro náš 4letter (rozhovor si můžete přečíst zde). Mezi řečí nám tehdy řekl, že má v šuplíku spoustu nevydaných her nebo her, které vyšly, ale zapadly. A tak jsme se rozhodli šuplík provětrat a některé kousky společně vydat.
Zajeli jsme za ním domů na Rokycansko a zahráli si některé z jeho prototypů. Hned jako první nás nadchla bezvadná postřehová hra, kterou si Honza pracovně pojmenoval Blesk. Byla jednoduchá a vtipná a my okamžitě propadli jejímu kouzlu. Prototyp jsme si odvezli domů, abychom ho ještě v klidu sami otestovali, a pak jsme Honzovi zavolali, že tuhle hru prostě musíme vydat. Přemýšleli jsme ale nad jiným názvem – s názvy si odjakživa rádi hrajeme a Blesk nám až příliš připomínal existující bulvární deník.
Podobnost s hrou prší nakonec vedla k názvu Turboprší, které stejně jako blesk evokuje pořádný slejvák a taky odkazuje k rychlosti. Chtěli jsme zachovat naprostou jednoduchost pravidel i vizuálu karet. Turboprší si pak vzal do parády náš tým obvyklých podezřelých – ilustrátor Lukáš Fibrich, jehož kresby můžete najít třeba v oblíbeném Abíčku nebo v mnoha úspěšných dětských knihách, a grafik Štěpán Holič ze studia Lemon design. Symboly na kartách jsme změnili tak, aby se tematicky držely počasí, ideálně bouřek a deště. Však je to taky Turboprší, že?
Ve hře je jich 10, na 80 kartách se opakují tak, abyste od každého symbolu měli karty v hodnotách 2–9. Vybrat 10 prima symbolů motajících se kolem počasí nebylo úplně jednoduché. S ilustracemi jsme si pár týdnů hráli, než jsme byli spokojení. V postřehové hře jde totiž o rychlost a nedokonalé ilustrace, které by nebyly pochopitelné na první dobrou, by hře podřízly větev. Jednoduchost musela být u Turboprší naprostým základem.
Návrhů na zadní stranu karet bylo víc, nakonec jsme hlasovali mezi následujícími dvěma – liják s utíkající postavou přitom v rozšířeném 4kavčím týmu zvítězil 5:1.
Kde jsme se nejvíc vyřádili, to byla krabice a hlavní ilustrace.
Chtěli jsme se vizuálně odlišit od retroher, které jsme dosud vydávali – obrázek proto měl být víc dospělácký, ne už tak hravý a dětský. První návrh byl přesto až moc temný.
Finální verze je nakonec jiná. Pustinu nahradilo město, více evokující lidskou pospolitost, kterou hraní deskovek přináší. Ze stejného důvodu přibyly i další postavy. Vše je v pohybu, stejně jako je svižná samotná hra. Vynikající jsou i drobné vtípky s letícím chlapečkem nebo obří dešťovou kapkou v oku (kdo z nás to někdy nezažil, že?). Grafik pak dostal volnou ruku v návrhu návodu, který udělal celý v turbo-duchu – je nakřivo od začátku do konce a kopíruje tak šikmý nápis Turboprší na krabici. Všechno to vypadá jako nepodstatné detaily, ale podle nás má každý z nich velký vliv na to, jaký pocit budete ze hry mít, až si ji prohlédnete. Okamžitě pochopíte, že je to opravdu bláznivá hra.
Než šla hra do tisku, ještě jsme pár měsíců hráli finální prototyp. Nebyl dokonalý, ale už jsme byli skoro v cíli.
Krabice pro trenkaře i slipaře
A na závěr ještě taková maličkost spíš pro zasmání. Dost dlouho jsme ladili i to, kde, jak a co bude na krabici. Hlavně na bocích. Možná to nevíte, ale deskovkáři se dělí do několika skupin podle toho, jak si hry ukládají do své deskoherní knihovny. A je to něco jako rozdíl mezi trenkaři a slipaři nebo těmi, kteří toaletní papír odmotávají směrem od zdi nebo směrem ke zdi. Prostě nějak to máte rádi a přes to jednoduše nejede vlak. Udělali jsme si průzkum a snažili se vyhovět všem typům deskovkářů:
- Ležáci: ukládají si hry vodorovně
- Leváci: hry mají na výšku tak, že když si čtou jejich název, mají hlavu nakloněnou doleva
- Praváci: ti mají pro změnu hlavu nakloněnou doprava
Prostě vidíte, že udělat deskovku je věda. Skoro až raketová.
Přes prázdniny se Turboprší peklo v továrně, aby bylo na začátku školního roku hezky čerstvé a křupavé. A teď už je v prodeji v našem e-shopu.
Autor hry Honza Vodička vydal už 15 her, Turboprší je jeho šestnáctá deskovka.
Jsme pyšní, že se Turboprší hned po vydání stalo jednou ze tří her zařazených do MČR v deskových hrách 2021 vedle Ubonga a Rummikubu. Tady je článek o MČR v deskových hrách, mrkněte, jak to na takovém otevřeném mistrovství chodí. A třeba zjistíte, že se příště přidáte.