Říká se jim taky hmyzí nebo přírodní šachy. A šachy opravdu trochu připomínají, jen jsou přístupnější a zábavnější. Hmyzáky (Hive) do kapsy už si u nás můžete ulovit v předobjednávce. Hru už máme ve skladu, chystáme ještě pololokalizaci v podobě českého návodu a lamakarty (pomocné kartičky) – každopádně se nebojte nakupovat v předstihu, do Vánoc ji určitě budete mít doma.
O co ve hře jde?
Hra je určena dvěma hráčům – stejně jako v případě šachů, i tady má jeden černé kameny, druhý bílé. Hráči postupně přikládají kameny s hmyzáky na stůl, čímž tvoří hrací plochu (takže není potřeba žádná šachovnice nebo hrací deska). Každý hmyzák se pohybuje jinak a hrací plocha se díky tomu neustále mění. Hlavním cílem je obklíčit soupeřovu včelí královnu.
Počet hráčů: 2
Doporučený věk: od 9 let
Hrací doba: 20 minut
Hmyzáci jsou starší, prověřená hra – vydalo ji už v roce 2000 anglické vydavatelství Gen42. Existuje víc verzí – velká krabice s taštičkou na zip z roku 2000 (je fakt těžká, na cesty si to úplně neumíme představit). Velkou verzi navíc doplnila tři rozšíření: komár, beruška a svinka.
V našem e-shopu nabízíme kapesní balení z roku 2010, které už v základu obsahuje komára i berušku a k tomu rovnou přidáváme i svinku, abyste měli hru kompletní.
Pro srovnání se podívejte na kameny z klasické velké verze a z kapesních Hmyzáků:
Posvátná pravidla
Ve hře platí pár základních pravidel, kterým říkáme posvátná hmyzácká pravidla:
Nové kameny se přikládají jen ke kamenu či kamenům vlastní barvy.
Během pohybu i na jeho konci se už smí kameny dotýkat i těch soupeřových.
Kameny se smí pohybovat jen tehdy, když neboříte rozestavěnou hru.
Všechny hrací kameny musí být neustále propojeny.
Jednou přiložený kámen už nesmíte ze hry odstranit.
Každý hmyzák se po hrací ploše pohybuje jinak. Třeba včelíkrálovna smí popojít jen o 1 krok. Brouk taky, ale zároveň smí vylézt na jiný kámen (tzv. vlézt na záda). Kobylka skáče přes řadu kamenů, pavouk chodí o 3 kroky a mravenec jako jedna z nejsilnějších figur umí obíhat celou herní plochu.
A kameny z rozšíření? Beruška se pohybuje o 3 pole, 2 políčka někomu po zádech (nahoře) a 1 pole pak sleze dolů. Svinka může popojít o 1 políčko stejně jako královna nebo může využít svou tajnou superschopnost a pohnout některým ze sousedních kamenů (bílým či černým) o 2 pole. Komár je hmyzí chameleon. Pokaždé se pohybuje jinak a imituje způsob pohybu právě toho hmyzáka, který je vedle něj.
Hra končí, jakmile je jedna z královen zcela obklíčena kameny libovolné barvy. To znamená její porážku.
Hra má po celém světě spoustu fanoušků a získala i řadu ocenění: