KUBB
Kubby máme moc rádi, nešetřete a kupte si originál. Laciný napodobeniny za 700 Kč nemají potřebnou váhu ani kvalitu a pro nás byly naprosto nehratelné. My koupili tady.
- vikingská hra zvaná též vikingské šachy
- švédsky KUBB znamená „dřevěná kostka“
- hra pro dva týmy, každý tým má 1-6 lidí
- v balení máte 4 tenké hraniční kolíky, 10 kubbů, 1 krále a 6 házecích kolíků (viz. obrázek A)
Jak postavit hřiště (viz obrázek B)
-čtyřmi hraničními kolíky vymezte hřiště o velikosti 5 x 8 m, 2 pětimetrové strany jsou startovní čáry obou týmů, král stojí přímo uprostřed hřiště a pomyslně ho půlí na dvě stejně velké části
Jak určit, kdo začíná
-pokud se nedomluvíte, kdo bude začínat, můžete si o to zaházet házecím kolíkem, každý tým má jeden hod od své startovní čáry ke králi uprostřed hřiště, kdo je mu nakonec blíž aniž by ho shodil, začíná
Začátek hry
KUBBY- oba týmy vezmou každý 5 kubbů a rozestaví si je s pravidelnými rozestupy na svou startovní čáru (viz. obrázek B)
Házení kolíků: tým A
-začíná tým A, vezme 6 házecích kolíků a má 6 hodů, snaží se jimi shodit soupeřovy kubby rozestavěné na jeho startovní čáře (viz. obrázek C)
Jak se hází kolíky
-držíte ho za jeho jeden konec, ten druhý přitom směřuje ke kubbům, které chcete shodit
-hází se pouze spodním hodem, nikoli horním, bočním atd
-nesmí se házet horizontálně/vodorovně, kolík nesmí ve vzduchu rotovat jako vrtule vrtulníku
Král
-krále (hranol s korunou) stojícího uprostřed hřiště nesmí nikdo shodit během hry, pokud se tak stane, ten kdo ho sejmul, okamžitě prohrál a hra končí
Házení kubbů: tým B
-kubby, které tým A srazí, hází tým B od své startovní čáry na polovinu hřiště A (mezi krále a startovní čáru týmu A) – viz. obrázek D
-kubby, které spadnou mimo hřiště, se po doházení všech kubbů házejí znovu, tým B na to ale má jen dva pokusy, pak nárok na hod ztrácí a kubby na danou polovinu hřiště umístí opačný tým A, položí je kamkoli na své území (na vzdálenost minimálně 1 kroku od krále rohových kolíků)
Stavění sražených kubbů
-staví se na stojáka v místě dopadu tak, že se jen z lehu zvednou přes jednu hranu do stoje, jinak se s nimi nesmí hýbat
Házení kolíků: tým B
-i tým B má 6 hodů a 6 kolíků, těmi nejdřív musí srazit kubby stojící v poli A, až pak ty na základní čáře A (pokud srazí kubby na základní čáře předčasně, hráči A si je zase hned postaví)
Dočasná čára
-pokud se při házení kolíky jednomu týmu nepovede srazit všechny kubby stojící v hřišti soupeře, druhý tým pak má výhodu, házecí čára se posouvá blíž k soupeři, říká se jí dočasná čára a pro jedno kolo bude zvýhodněný tým házet házecí kolíky odsud (viz. obrázek E a F)
-kam pomyslnou čáru umístit? Ze všech nesražených kubbů reprezentuje dočasnou čáru ten, který stojí nejblíž ke králi
-kubby se vždy házejí od základní čáry, jen házecí kolíky se mohou házet z dočasné čáry
Házení kubbů: tým A
-a tak pořád dokola, každý tým nejdřív odhází sražené kubby na soupeřovu polovinu a pak se je kolíky snaží shodit, nakonec sráží i kubby na soupeřově základní čáře
Konec hry
-když jeden tým srazí všechny soupeřovy kubby stojící v poli a pak i ty na základní čáře a ještě mu zbyde házecí kolík nebo dokonce víc kolíků, háže na krále, pokud shodí i krále, vyhrává a je konec hry (viz. obrázek G)
-aby byl konec hry, musí se jednomu týmu podařit srazit všechny kubby i krále v jedné sérii, jinak se hraje normálně dál
Obvykle se hrají 3 hry, po každé se mění strany, aby se eliminovala výhoda stínu/slunce, kopce/roviny apod, vítězem je ten, kdo vyhraje alespoň dvě hry.