Andrea Grigerová založila Psychologii fontů. Učí lidi používat fonty (chcete-li písmo) tak, aby jimi dokázali říct to, co říct chtějí. To nás baví. Proto jsme se spolu s ní podívali na hromadu deskovek a pořádně je rozebrali – která hra i zvoleným písmem říká to pravé a kde je to mimo?
Různá písma vyvolávají různé emoce. Jak na to jít tak, aby volba písma brnkala lidem na správnou strunu, o tom si s Andreou před časem povídal i Martin v Tvůrcastu, podcastu pro obsahové tvůrce. Andrea mu řekla: „Vždycky stavím na trojnožce – jednu nohu tvoří lidé, jejich osobnosti. Druhou nohu tvoří téma. Malíři budou směřovat svými asociacemi k jiným fontům než třeba architekti. Ale i v rámci jednoho tématu můžou být rozdíly. Třeba masáže – zatímco sportovní masér bude chtít fontem ukázat svou profesionalitu, zručnost, rychlost, protože sportovec potřebuje druhý den fungovat, u masáží miminek je důležité vypíchnout zase něco jiného. U těch musíte vyjádřit citlivost, že když sáhnete na miminko, nic se mu nestane. To všechno může font opravdu přenášet. Třetí nohu tvoří klient. Na koho cílíte, jaké publikum oslovujete – jsou to extroverti, introverti, lidé hloubaví, akční, s tahem na bránu? Když nevíte, pro koho vybíráte font, střílíte naslepo. Když má font sloužit jako nástroj, musíte vědět, k čemu ho chcete používat.“
Když nevíte, oblečte si džíny a tričko
Pokud nemáte ve všech třech nohách jasno, měli byste zvolit nějaký neutrální font, třeba Open Sans, který Andrea přirovnává k riflím a triku. Je to pohodlné a nikoho tím neurazíte. Ale když už víte, jak chcete působit a co je pro vás stěžejní, můžete vybírat vlastní font. Jak? Ideálně zvolíte dvě tři varianty, které se vám líbí, a ty si pověste na zeď. Jak okolo nich budete chodit a koukat na ně, zjistíte, co vám vadí a co vás naopak baví.
Patková a bezpatková písma
Patková písma mají patky, které jsou v porovnání z bezpatkovými fonty něco navíc, takový zdobný detail, který slouží k vizuálnímu obohacení textu, aniž by to uškodilo jeho čtení (Georgia, Garamond, Times New Roman, Bookman Old Style, Palatino linotype). Patkové fonty podle Andrey člověka zpomalí, jdou víc do hloubky, působí důvěryhodněji, profesionálněji. Bezpatková písma jsou ta, která mají linky bez patek, vynechávají finální zdobení. (Arial, Tahoma a Verdana). Jsou lehčí, rychlejší, efektivnější, ležérnější apod.
A teď už k deskovkám
Proč by tomu měli věnovat pozornost i vydavatelé deskových her? Proč stojí za to to řešit?
Protože nevhodně zvolený font dává lidem špatnou informaci. Vyberete elegantní font na rychlou hru, která je celá založená na postřehu – a zákazníci mohou být zklamaní. Nebo nabídnete ve fontu obrovskou hravost, ale hra je logická a plná čísel. Zase zklamání.
Je to jako zvolit v reálném světě luxusní font pro název kavárny a dovnitř šoupnout plastové stolky a rozvrzané židle.
U deskovek je to stejné. Písmo v názvu hry by mělo lidem naznačit, o co půjde, jaká hra je v krabici čeká. Bude u ní legrace? Je to spíš pro děcka? Je to hutné euro na 10 hodin? Chytrá hra? Nečekaně zapeklitá? To vše se zvoleným písmem dá říct.
Podle písma odborník pozná i dobu, v které hra vznikla, a vlastně to cítíme i my obyčejní smrtelníci. I když nejsme fontologové, písma k nám mluví, něco z nich cítíme a vyvolávají v nás asociace, dojem, emoce.
Z originálního Hive Pocket nebyla Andrea nadšená. Písmo jí připadalo neuchopitelné, nedokázala ho zařadit ani pojmenovat, emoce se ve fontu prý úplně tříští: „Hive je jedním fontem, Pocket druhým a ty dva různé fonty to příliš tříští. Lepší by bylo vybrat jeden. Připomíná mi to Halloween, jsou tam ostré linky, což znamená akčnost, ale promyšlenost a náročnost šachů tam třeba vůbec není cítit. Bylo by fajn ji zdůraznit.“
O mnoho lépe dopadl náš český návod a lamakarty: „Tohle funguje úplně skvěle, je to výrazné, jednoduché a jemnější, nadpis a podnadpis spolu dobře fungují i v dynamice a kontrastu. V nadpisovém, strohém fontu je logika, v doplňkovém psacím je hravost, obojí se grafikovi povedlo tam dostat.“
Oinkovky
„Tady hraje roli i kulturní prostředí, kulturní asociace, třeba secesní font nebo nacistický font, to každý, kdo zná historii, hned pozná. Může mít v sobě třeba něco, o čem my hned podvědomě víme, že nám připomíná období první republiky, ale cizincům to nic neřekne.
Kulturní a společenské asociace mají i barvy, když jsem byla na Korsice, tak tam mají smutek či smrt v červené barvě, ne v černé jako my. Pokud tyto hry vydávají Japonci, ti mají vzdálenou kulturu, tak se to těžko hodnotí. Ale třeba Cirkus ke skutečnému cirkusu jasně vede, díky nadpisovému efektnímu písmu. Ty zbylé tři (Ponorka, Troika, Gorily) mají univerzální písmo, nic to nepokazí, ale nikam nás nezavede.“
Dorty jsou vrženy
„Nadpis funguje velmi dobře z hlediska čitelnosti a rozpoznatelnosti. Co se týče asociací, tučné písmo má v sobě vždy více plnosti a objemu, takže k cukrařině dobré. Ale pokud bychom chtěli do nadpisu dát i legraci, hravost a šikovnost, tak to tam není. K tomu je potřeba více dynamiky, ať ve formě křivek, nepravidelných tvarů, sklonu, různé tučnosti… Nástrojů je spousta, stačí vybrat jeden z nich. V tučném patkovém písmu, které je použité, je stabilita a preciznost, ale hravost hry ne.“
Turboprší
Na našem Turboprší se fontoložce líbilo, že jak písmo na krabici, tak i v celém návodu, je našikmo: „Tím to získalo dynamiku a ukazuje to, že ve hře je něco bláznivého. Takže to se povedlo.“
Pruženka a ostatní retrohry
Pro naše retrohry zvolil grafik jakoby novinové, nedokonale vytištěné písmo, které nám evokovalo retro – povedlo se to?
„Nadpisy na retrohrách se povedly, písmo nás opravdu v asociacích vede do minulosti, jak typem (stejné písmo bývalo opravdu na plakátech a obchodech), tak nepravidelnými a rozmazanými tvary, které působí, jako by na nich zapracoval zub času. Hravě nepůsobí, ale to obstarají hravé ilustrace. Ne vždy je potřeba do fontu vkládat všechny asociace a emoce, často to ani není možné. Je to spíš jeden korálek v mozaice celého vizuálu.“
Divukraj
Divukraj si vysloužil velkou pochvalu: „To je svět fantazie už v tom slově, navíc je to skript – ručně psaný font, vede to víc do kreativity a fantazie a všechno to skvěle pasuje k sobě. I linka písma se mění od tenké po tučné, vede nás různými zákrutami, slibuje dobrodružství. A líbí se mi, že ani barva není jednolitá, ale má v sobě bílá, neprobádaná místa.“
Pandemic
Pandemic si taky vysloužil pochvalu: „To je čistý, bezpatkový, úderný font, který odpovídá tématu. Navíc je to umocněné barvami. Kdyby byl font v růžové, působil by mnohem méně agresivně. Vždy je těžké oddělit barvy od fontu, hraje to dohromady. Je to neutrální font jako třeba Impact, ale díky zhuštění (malé mezery) působí rázně, nátlakově, jako že to musíte vyřešit, jinak všichni zemřeme.“
Když chceme coby amatéři pochopit, co který font říká, má Andrea skvělou pomůcku. Stačí si daný font a nápis (nebo celou krabici s hrou) představit jako plakát na hollywoodský trhák. Když se na krabici, font a nápis podíváte, co cítíte? Byl by to horor, nebo komedie? Krycí jména by prý byla jasná detektivka, nebezpečí, napínák – a hra tomu odpovídá. Ne tvarem, fonty jsou jednoduché, tučnější bezpatkové písmo, ale podívejte se na strukturu. Stejné fonty najdete často na obálkách severských detektivek.
Na hru Canvas se Andrea obzvlášť těšila, protože je to umělecká hra, která se dá i pověsit na zeď jako obraz: „Je to brush font, nedávno byly tyto fonty hodně používané, až zneužívané, takže jsou hodně profláklé. Ale jak už název stylu napovídá, k plátnu se štětec hodí. I nedokonalost tvarů písma, obraz nemusí být dokonalý, aby měl atmosféru.“
„Patková písma k číslům asociace nemají, čísla bývají bezpatková, což značí logiku a rychlost. Tohle je jednoznačně retro, možná to ani není font, ale spíše logo. Neprozrazuje ale nic o hře, ani způsobu, jakým se hraje.“
Catan
„Patkový tradiční font v kapitálkách, mírně zhuštěný. Naznačuje, že hra bude klasického rázu, důraz bude na promyšlenost a rozhodování. O rychlost ale ve hře nejde.“
Ubongo
„Z písma není poznat, že je to rychlá hra. Spíš táhne čtenáře do buše, Afriky, příběhu.“
Dixit
„Nadpis vede do světa fantazie, je to výrazný font, který ani není font, ale spíše obrázek. Jako by každé písmenko vyprávělo svůj příběh.“
Port Royal
„Je to patkové písmo, je to retro a připomíná to pohádky, piráty. Emočně a psychologicky to sedí. Na krabičce by nefungovalo tenké slaboučké písmo, takže správně použili tohle výrazné.“
Co je v jiných zemích prima, u nás prý působí jako pěst na oko: „Je to zdobný font, proč ne, v českém prostředí má ale špatnou asociaci. První verze Microsoft Office zahrnovala i tento font, jako jeden z prvních, používal se hodně na všechny cedule ve školách, školkách, protože vypadal jinak než všechny ostatní, dávali ho všude a hodně lidí na něj má alergii. Tak jako ve světě třeba na Comic Sans.“
Psí parťáci
„Font si hraje na ručně psaný, mohl by být ještě ležérnější, ale dejme tomu. Jenže linka kresby psa je úplně jiná než linka fontu, což je škoda – obě linky by měly mít stejný styl. Působí to jako pejsek a kočička, není to propojený celek.“
Parky
„Archetyp objevitele (třeba krás národních parků) si může dovolit vybočit z řady – objevuju, nemusím to mít jako všichni ostatní, nemusím být opatrný, usazený, ukotvený. V písmu bohužel tato emoce chybí. Je to jednoduché bezpatkové písmo, které je čitelné, splní svoji úlohu, ale emoci nepřinese.“
Radlands – Gangy pustiny
„To je skvělé, fonty ladí i s výběrem barev, aniž o té hře něco vím, sedí mi to vše dohromady. Barvy, fonty, ilustrace. Dokonce jsou na nějaké deskové hře výjimečně tenké linky, ale funguje to skvěle.“
„Super, drží to stejnou linku jako domy na ilustraci. Písmo v podnadpisu ladí s písmem v nadpisu, mají to hezky nakombinované. Tahle hra se mi moc líbí, všechno má vertikální směr a je to elegantní. I když nemohli použít tenoučké elegantní písmo, protože toho by si nikdo na té krabičce nevšiml, dali tomu jinou eleganci, která je o kontrastu, štíhlosti, vytáhlosti.“
Karak je prý v pořádku, písmo odkazuje na středověk.
I detektivní hra Cluedo dostala pochvalu, to písmo ke kriminálkám sedí.
„Líbí se mi, že středně silný bezpatkový font může být taky zajímavý a hravost přináší uspořádání do kruhu. Je dobrá cesta si pohrát s detaily, to dělá strašně moc. Palec nahoru.“
„Je tam hravost, která nespočívá v hravém fontu, ale v tom, že písmo tančí, nedrží linku, to jsou vtipné akcenty.“
S Andreou jsem se probrali hromadou deskovek a od našeho setkání už se na fonty díváme jinak. Vidíme něco víc, něco za nimi. Slyšíme, co se snaží říct. Nebo že lžou. Fontologie je hodně zajímavý obor. Chcete-li o něm vědět víc, sledujte Andreu Grigerovou na webu Psychologie fontů.
A teď fonty ještě z jiného úhlu – loga deskových her
Andrea nám doporučila článek ve stařičkém čísle časopisu Font, kde prý píšou zajímavé věci k tématu deskovek a fontů. Co o sobě říkají názvy některých deskovek? Nebo vlastně už asi spíš loga. Hodnotili na škále od jedničky (fuj, úplná katastrofa) do pětky (skvělé, to je pecka!), do nejvyšších pater se neprobojoval nikdo.
1 – fuj, úplná katastrofa
Ubongo stejně jako Andrea plísní i v časopisu Font za příliš divokou barevnost a zbytečné efekty a detaily.
2 – nekvalitní, podprůměrná práce
Tam skončily stařičké hry jako Monopoly, Activity (trochu nečitelné, pestrost hry šlo vyjádřit zajímavěji), Dixit (příliš přezdobený a špatně čitelný, méně je prý více), Carcassonne (historizující nápis se zdobnou iniciálou šel prý udělat mnohem líp), Osadníci z Katanu (nápis vypadá v originále lépe, i lokalizaci je třeba dělat s citem pro typografii, ne jen otrocky), Scrabble (mdlý název, nápis z písmenek přímo ze hry se přitom přímo nabízí) a Twister (skvěle funguje písmeno T jak zamotané tornádem).
3 – průměr – neurazí, nenadchne
Tady je Dobble nebo BANG! (výrazné westernové logo jako výstřel z pistole)
4 – kvalitní čistá práce / zajímavý nápad
Na vrchol se dostal Quoridor (značka je výrazná a vhodně stylizuje hru – stavění pravoúhlých koridorů)
5 – skvělé, to je pecka!
Sem se neprobojovalo nic.