Jak se rodí pololokalizce? Je to 16 kroků a kdo něco netvořil, neumí si představit, kolik je to práce. Kdo ví, ten ví. Dost možná právě proto to tu nikdo moc nedělá. Nebo ne v takové kvalitě jako my. Je mnohem jednodušší hru plně lokalizovat, protože pak obvykle dostanete již hotová "data" - grafické podklady, do kterých nasázíte český text. Už jsme lokalizovali Cirkus a Ponorku a čekáme na vytištěné hry, tak o tom něco víme. Pololokalizce je o dost těžší řešení. Pojďme si ji projít krok za krokem. Pořád je to pro nás ale skvělá malá sázka, kdy můžeme hry kupovat po desítkách nebo stovkách a nemusíme vytisknout 1000 ks, které by nám pak třeba ležely roky na skladu. Malá sázka je fajn. A z malých sázek pak rostou velké sázky. Třeba jako v případě Ponorky a Cirkusu, které se nám zrovna tisknou v plné lokalizaci.
KROK 1: Nejdřív si od Oink Games koupíme hru, která je jazykově nezávislá (na komponentech není nic napsáno). Tygra a draka jsme si koupili, Suvenýry z Benátek Alice dostala jako dárek v Essenu – na největším deskoherním veletrhu světa, kde měla sraz s Beou Wu – zástupkyní Oink Games pro střední Evropu.
KROK 2: Pošleme ji překladateli, ten nám pošle text ve wordu.
KROK 3: Podle něj hru rozhýbeme, testujeme a zjišťujeme, zda se nám líbí natolik, že do ní budeme chtít investovat nějakých 15 000 Kč s tím, že věříme, že z peněz, které po prodeji hry a odečtení všech nákladů, se to jednou vrátí a bude to i vydělávat. To se vůbec nemusí podařit u každé hry, po které sáhneme, to znamená i stovky prodaných kusů, než se dostaneme do plusu.
KROK 4: Všechny obrázky, co jsou v originálním japonském návodu, přefotíme u nás doma na bílém pozadí (vystěhujeme kvůli tomu skoro celej obývák, aby na focení bylo místo) s profi fotografkou Terezou.
KROK 5: Jakmile máme fotky a překlad, ladíme texty a připravujeme fotky s popisky jaké jsou u obrázků v návodu. Grafikovi všude napíšeme poznámky, co kam dát. Nemáme licenci na grafiku origoš návodů, tvoříme je od nuly znovu a po svém. Na naše náklady. Dřív bez obrázků, teď s nimi. I když to tak zdraží každou pololokalizaci třeba o 8 000 Kč (jsou tři kola focení a každé focení něco stojí). A to nepočítám náš čas, práči, stěhování nábytku atd.
KROK 6: Když Alice napíše návod, vloží fotky s popiskama, vše si přečte a zkoriguje Martin. Pak text s vloženými obrázky a přiloženými fotkami v plné palbě (v nejvyšší kvalitě) letí k našemu grafikovi Štěpánovi.
V téhle fázi je teď hra Suvenýry z Benátek
KROK 7: Grafik návod tzv. láme. Pak si ho pinkáme a vkládáme do PDFka opravy, dokud vše není za nás ťip ťop.
1. 2. 3.
KROK 8: Když je návod ready, letí ještě k naší korektorce Aleně. Pak její poznámky vezme Alice a vepíše je do PDF, jak to chce náš grafik. A znovu pár koleček oprav a kontrol. Jediný návod nám tak projde rukama třeba 30x.
KROK 9: Mezi tím Alice tvoří v eshopu nový produkt, vkládá popisky, cenu, EANY (čárové kódy). Link na produkt pošle grafikovi a ten ho prolinkuje s QR kódem na konci tištěného návodu. Kde slibujeme hráčům video a ono tam nakonec opravdu bude.
KROK 10: Grafik mezi tím tiskne prvních cca 100 návodů. Zároveň objednáváme prvních cca 30 her od Oink Games. Hry k nám jdou cca 14 dní a mezi tím dál na chystané hře makáme.
KROK 11: Návody k nám přijedou nesložené, brigádnice Berta je skládá. Je pečlivá a jde jí to od ruky. Nebo od Kavčího křídla?
KROK 12: Přichází druhá vlna focení. Zas přijede Tereza a fotí tzv. produktovku - fotku produktu (krabička a český návod). A třeba i pár fotek z hraní dané hry. Tyhle fotky pak vkládáme do eshopu a vše i s popisky pak na Google disc pro naše velkoobchodní odběratele, kteří si tam vždy mohou stáhnout cokoli, co potřebují.
KROK 13: Pak přichází skoro nejsložitější část - VIDEO. To natáčí Alice třeba několik dní, další dny ho stříhá. Kolik techniky si pořídila, aby pro vás točila suprový videa, o tom psala jinde. Když je video ready, nahraje ho na náš You Tube kanál a pak link přihodí do eshopu do popisku produktu.
KROK 14: A už jdeme do finále. Přijdou hry, máme poskládané návody, máme gumičky (nebo nepřišly, Kubrte?!) a kompletujeme. Zas našima ručičkama. Samo se to neudělá. I kompletaci obvykle dělá Bertička, kompletace her stojí vždy stejně, jen za Cirkus je o korunu víc protože se k němu přidávají ještě dva speciální žetony. Jejich pytlíkování je zas jiná sazba. Máme ceník prací, dcerka na Whats upu sepisuje, kolik jakých úkonů dělala, pak to dostane na konci práce vše zaplaceno.
KROK 15: V eshopu vytvoříme tzv. avízo (echo o dodání zboží) do našeho skladu a druhý den objednáme mesíka, který to tam vše odveze. Sklad má 48 hodin na naskladnění. Mezi tím Alice chystá promo na sociální sítě. Texty, fotky, linky.
KROK 16: Když je sklad ready, pošleme do světa info, že máme novou pololokalizaci. Rozesíláme obvykle hned do všech stran i recenzní kousky našim stálým influencerům a spolupracovníkům.
Celá pololokalizační sranda stojívá 10 - 15 000 a zabere mnoho týdnů i měsíců. A když to neodhadneme správně, náklady se nikdy nevrátí. Hitů je jen pár a těžko se hledají. Těžko se odhaduje a věští z křišťálový koule, co bude slepice snášející zlatá vejce a co pukavec, co prachy bude jen žrát a nikdy je nevydělá.
Teď se chystáme do světa vykopnout hned dvě nový pololokalizace a věříme, že se budou líbit, a že se nám investice rodinných peněz do nich obou vyplatí. První jsou Suvenýry z Benátek, druhá hra je Tygr a drak. Bude to 13. a 14. pololokalizovaná oinkovka (hra od japonského vydavatelství Oink Games, jejichž jsme výhradním distributorem pro ČR a SR). Držte nám palce, abychom se trefili do prima her a vrátilo se to. Každá povedená hra nám prodlužuje život na dekoherním trhu, každá špatně vybraná ho zkracuje.